Dit nieuwsbericht is langer dan 12 maanden geleden gepubliceerd. De informatie kan verouderd zijn. Bekijk ons nieuwsoverzicht voor actualiteiten.

woensdag 29 maart 2023

Terugblik op een succesvolle Week van de Mondhygiënist 2023

De Week van de Mondhygiënist 2023 zit er weer op. Tijdens deze elfde editie zetten we ons samen met alle aangesloten mondhygiënisten in voor een betere mondgezondheid bij de jeugd én vroegen we aandacht voor het belang van de mondhygiënist. We kijken terug op een zeer succesvolle actieweek, die liep van 20 tot en met 26 maart. Van maandag tot en met vrijdag deelden we elke dag een terugblik op wat er die dag allemaal gebeurde, maar ook in het weekend werden nog enkele belangrijke media-uitingen gepubliceerd en werden er nog mooie acties van leden op touw gezet. Met dit overzicht kijken we terug op de gehele Week van de Mondhygiënist!

Acties deelnemende mondhygiënisten

Dit jaar deden een recordaantal van 243 mondhygiënisten mee aan de Week. Zij organiseerden diverse activiteiten binnen en buiten de praktijk. En daar zaten originele initiatieven bij, zoals poetslessen op basisscholen en kinderdagverblijven, het verspreiden van de posters en folders binnen en buiten de praktijk, leden die gratis poetspakketten verstrekten, een mondhygiënist die dit jaar de kinderen van de kinderopvang in haar woonplaats had uitgenodigd in haar eigen praktijk voor een speelse kennismaking met het werk van de mondhygiënist, en een mondhygiënist die meewerkte aan theatervoorstelling voor de jeugd Holle Bolle Kies in Groningen. Een bijzonder initiatief kwam van twee mondhygiënisten in Rotterdam die 1000 gratis poetspakketten uitdeelden aan mensen die het financieel moeilijk hebben, via de voedselbank, scholen en consultatiebureaus in achterstandswijken in de stad. Zij kregen daarmee veel aandacht van de media en werden onder meer geïnterviewd door Radio Rijnmond. Bekijk meer bijzondere initiatieven van leden in de recap van dag 3.

Media-aandacht

De Week van de Mondhygiënist werd op de maandag officieel geopend door onze voorzitter Manon van Splunter-Schneider met een feestelijke video:

In aanloop naar en tijdens de Week van de Mondhygiënist hebben we daarnaast twee persberichten landelijk uitgestuurd, die veelvuldig zijn opgepakt door de pers. Met het eerste persbericht kondigden we de actieweek grootschalig aan en attendeerden we de pers op de boodschap ‘Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!’ Met het tweede persbericht focusten we ons op de zorgelijke ontwikkelingen die we zien bij de mondgezondheid van de jeugd, die achteruit holt door zorgmijding en financiële problemen. Door diverse landelijke, en ook met name regionale en lokale media, zijn de persberichten opgepakt en doorgeplaatst. Zo verscheen er op LINDA. een mooie publicatie en werd Hennie Zoontjes, hoofd Communicatie en public affairs bij NVM-mondhygiënisten, geïnterviewd voor verschillende radiostations:

 

Daarnaast nam Omrop Fryslân contact met ons op voor een televisiereportage bij een Friese mondhygiënist. Na een oproep onder onze leden is Hendrika Terpstra bereid gevonden om hieraan mee te werken, met een mooi artikel en uitzending als resultaat (foto). Naast traditionele media zijn ook diverse stakeholders zoals de AJN en GGD GHOR door ons benaderd en hebben ons bericht verspreid via hun eigen kanalen.

Als kers op de taart onderschreef minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport Ernst Kuipers het belang van preventieve mondzorg door in het kader van de Week zijn mondhygiënist te bezoeken en hierover een bericht te delen op LinkedIn en Instagram.

Online advertentiecampagne

Vanuit NVM-mondhygiënisten lanceerden we ook dit jaar weer een grootschalige online advertentiecampagne, dit keer gericht op ouders met jonge kinderen en de jeugd tot 18 jaar. De advertenties verschenen op Facebook, YouTube, Google Search en Instagram, en dit jaar, speciaal voor de pubers, ook op de socials TikTok en Snapchat. We zijn heel blij met de resultaten van de campagne. Zo werd de campagne meer dan 6,5 miljoen keer vertoond (!) en werd er bijna 8200 keer doorgeklikt naar onze website. Wat opvalt is dat zowel Snapchat (4,5 miljoen vertoningen) als TikTok (1,6 miljoen vertoningen) een groot bereik hadden. Bekijk alle resultaten in de evaluatievideo:

Naast onze eigen kanalen verspreidden we ook advertenties op vier van de grootste platforms voor (jonge) ouders in Nederland, namelijk famme.nl, oudersvannu.nl, kekmama.nl en ouders.nl. Via deze bekende platforms bereikten we precies de goede doelgroep voor onze campagne, namelijk ouders van jonge kinderen. De campagne werd meer dan een half miljoen keer gezien door de bezoekers van deze kanalen.

Meer hoogtepunten

Bovenstaande was maar een greep uit de hoogtepunten van de Week van de Mondhygiënist, want er gebeurde nog veel meer. Meer lezen? Bekijk dan de terugblikken op dag 1 tot en met 5:

 

We willen alle deelnemende mondhygiënisten en iedereen die zich verder heeft ingezet om van de Week van de Mondhygiënist een succes te maken van harte bedanken voor hun inzet! Samen hebben we er een succesvolle Week van de Mondhygiënist van gemaakt, waar we heel tevreden op terug kunnen kijken. En save the date voor volgend jaar: de Week van de Mondhygiënist 2024 loopt van 18 tot en met 24 maart.

Hoofdsponsoren

Subsponsoren

NVM-mondhygiënisten
Postbus 1166
3430 BD Nieuwegein
T 030-657 10 13
E bureau@mondhygienisten.nl