Dit nieuwsbericht is langer dan 12 maanden geleden gepubliceerd. De informatie kan verouderd zijn. Bekijk ons nieuwsoverzicht voor actualiteiten.
In juni heeft de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) in het kader van het opstarten van de reguliere zorg na de coronapiek de informatiekaart ‘Samen starten we de gewone zorg op: hoe informeer ik mijn patiënten?’ gepubliceerd. Na de informatiekaart hebben ze in augustus de NZa-Special: ‘Communicatie met patiënten in coronatijd’ uitgebracht. Naast aansprekende voorbeelden presenteren ze in deze NZa-special de belangrijkste adviezen voor heldere patiëntcommunicatie in 8 punten. NZa geeft ook concrete tips voor het kiezen en realiseren van de verschillende vormen van communicatie. Deze adviezen en tips zijn ook in de huidige context bruikbaar.
We bevinden ons nu in een andere situatie dan in juni. Opnieuw een enorme toename van coronabesmettingen en veel zieke mensen die corona zorg nodig hebben. Dat vraagt noodgedwongen om het afschalen van de reguliere zorg. Dit betekent ook aanpassingen in de communicatie met patiënten. Daarom heeft NZa een vernieuwde informatiekaart ‘Toegang tot zorg tijdens corona: hoe informeer ik mijn patiënten?’ gemaakt. Deze informatiekaart is in samenwerking met de Patiëntenfederatie, de Federatie van Medisch Specialisten en de Landelijke Huisartsen Vereniging, Zorgverzekeraars Nederland, het RIVM en het ministerie van VWS tot stand gekomen.
NVM-mondhygiënisten
Postbus 1166
3430 BD Nieuwegein
T 030-657 10 13
E bureau@mondhygienisten.nl